Yerel yönetim
geleneği’nin en güçlü olduğu ülkelerden biri İngiltere’dir. İngiltere’de hemen hemen her kentin bağımsızlık
mücadelesi ve kendine özgü bir tarihi olmasının bir sonucu olarak 1 Nisan 1972
reformuna kadar İngiltere, karmaşık bir yerel yönetim sistemine sahne olmuştur.
Bugün bile kendine özgü bir yönetim modeline sahip olan Londra, Birinci Henry
döneminde yöneticisini, Birinci Richard döneminde de belediye başkanını seçme
hakkını kazanmış ve bu haklar 1215 Magna Charta’da güvence altına alınmıştır.
Diğer kentler bu hakları daha sonra elde edebilmişlerdir. Bu tespit ışığında
Londra’nın İngiltere’de yerel yönetimler sisteminin gelişiminde öncü bir rol
üstlendiğini söylemek mümkündür.[1]
Londra M.Ö. 43 yılında
Romalılar tarafından, Britanya’nın güneydoğusunda, Roma İmparatorluğu’nun
Britanya’yı işgali sonrasında, “akan nehir” anlamına geldiği söylenen Londonium
ismi ile Thames nehri üzerinde kurulmuştur. Bağlı yerleşim birimleri ile
birlikte (Greater London) nüfusu 12–15 milyon civarındadır. Üç yüzden fazla
dilin konuşulduğu, Avrupa’nın en kozmopolit şehirlerinden biri olan Londra,
uluslar arası turizmin de kesişme noktalarından biridir.
Londra’nın
yakın dönem yönetim tarihine baktığımızda, 1986 yılına kadar Londra’da iki
kademeli bir metropolitan yönetim sisteminin uygulandığını görüyoruz. Bu yapı Thatcher
hükümeti tarafından, kamuoyunun büyük muhalefetine rağmen 1986 yılında kaldırılmıştır.
Kaldırılma gerekçesi olarak, Londra yönetiminin kaynakların kullanımında müsrif
davranıyor olması ve harcamaların gün geçtikçe ciddi boyutlara ulaşması
gösterilmiştir. Alt belediyelerin zaten yerel hizmetleri yürütmekte yeterli
oldukları, bu sebeple üst bir yönetime ihtiyaç olmadığı da bir başka gerekçedir.
Aslında, tüm bu gerekçelerin arka planında politik hesaplaşmaların var olduğu
iddia edilmektedir. İddiaya göre Londra Büyükşehir Belediyesi’nin radikal sol
eğilimli lideri Ken Livigstone’un hükümete muhalefet eden tavırları ve yönetim
politikalarında ki radikal tutumları, Thatcher’in Büyükşehir yönetimini
kaldırmasına sebep olmuştur. [2]
1993 yılında
İşçi Partisi’nin düzenlediği yerel yönetimler konferansında Londra’da bir Büyükşehir
belediyesi kurulması ve doğrudan halkın seçeceği bir başkana sahip olması
gerektiği tartışılmıştır. Yapılan tartışmalardan çıkan sonuçlar 1 Mayıs 1997’de
yapılacak olan seçimlerde İşçi Partisi’nin hükümet programına dahil edilmiş,
1998 yılında Londra’da yapılan referandumda yüzde seksen destekle Londra
Büyükşehir Belediyesi yasası onaylanmıştır. (Greater London Authority Act
1999). İlgili yasa 1972 tarihli yerel yönetimler yasasına birçok konuda atıf
yapan toplam 425 madde ve tamamlayıcı nitelikteki 34 şema ve metinden oluşan
300 sayfalık bir metindir.
Londra
Büyükşehir Yönetimi
İngiltere’de
yerel yönetimler bölge(county), alt bölge(Distrcit), ve köy (Parishes)
kademlerine göre ayrılırken diğer taraftan bu yönetimler metropolitan olup
olmadıklarına göre de sınıflandırılmıştır. Londra yönetimi bu sistem içersinde
bölge yönetimi (regional level) sınıfında yer alan, kendine özgü bir yönetime
sahip bir şehirdir. Londra’da 32 adet belediye ve bir kent birliği
bulunmaktadır. Londra Büyükşehir Belediyesi, Londra’nın tümünü ilgilendiren
genel nitelikteki sorunlar hakkında liderlik yapan, planlar hazırlayan,
Londra’daki belediyeler arasında genel nitelikteki sorunlar konusunda ortak
çalışma ve eşgüdüm sağlayan stratejik bir yerel yönetim birimi olarak
tasarlanmıştır.[3]
Londra
Büyükşehir Belediyesi’nde iki temel organ mevcuttur. Bunlar “Büyükşehir
Belediye Meclisi” ve Büyükşehir Belediye Başkanı”dır.
Londra Büyükşehir
Belediye Meclisi
Londra Büyükşehir Belediye meclisi 14’ü ilçe belediyelerinden, 11’i Londra genelinden
seçilen toplam 25 üyeden oluşmaktadır. Meclis, belediye adına karar alma
gücünden ziyade genel denetim, inceleme, araştırma ve danışma yetkilerini
haizdir. Meclis üyeleri arasından bir başkan ve vekili seçilir. Meclis, görevlerini
komisyon ve alt komisyonlar eliyle gerçekleştirmektedir. Komisyonlara üye
seçimleri partilerin aldıkları oy oranına göre değil, meclisin kararına
bırakılmıştır. Kararlar üye sayısının salt çoğunluğuyla alınır, oyların eşit
çıkması halinde ikinci bir oylama yapılır ya da meclis başkanının oyu dikkate
alınır. (Md.2)[4]
Yetkiler
dikkate alındığında, Meclis ile Belediye Başkanı arasında kesin bir ayrımın
olduğu görülür, Başkanın meclise sunduğu teklifler ancak 2/3 çoğunlukla reddedilebilmektedir.
Belediye başkanı ve Meclisin ortak çalışma yapabildiği durumlar bütçenin
hazırlanması ve stratejik planlamadır. Bu paylaşım belediye başkanın meclise
karşı sorumlu olduğunu göstermektedir. Yıllık faaliyet raporlarının meclisten
geçmemesi halinde başkanın görevden uzaklaştırılabilmesi imkanının varlığı bunu
göstermektedir. Meclis yılda en az on adet olağan toplantı yapabilmektedir.
Başkanın ya da beş meclis üyesinin talebiyle olağanüstü toplantı teklifi
meclise sunulabilmektedir. Ayrıca, yılda iki defa da kamuoyuna özel bilgilendirme
toplantıları yapılması da yasal zorunluluk olarak düzenlenmiştir.[5](Md.12–13)
Londra Belediye
Başkanı ve Örgüt Yapısı
Belediye
başkanı, doğrudan halk tarafından seçilmektedir. Başkan tüzel kişiliğin
temsilcisi, yönetici aynı zamanda harcama yetkilisidir. Başkan belediye adına
karar alma yetkisine sahiptir. (Md.2-35)
Belediye
başkanı ve yardımcısı örgütlenme içersinde en üstte yer alır. Meclis
komisyonları doğrudan meclise bağlı olarak çalışırlar. Başkan yardımcısı başkan
tarafından meclis üyeleri arasından atanmaktadır. Başkan bunun yanında 2
danışman ve 10 uzman personeli doğrudan atama yetkisine sahiptir. Bunun
dışındaki tüm görevlendirmeler Meclis tarafından yapılmaktadır. Anlaşılacağı
üzere, başkan kendi yönetim kabinesini kendisi oluşturmakta fakat diğer birimlerin
yöneticilerini meclis atamaktadır.[6](Md.49–67)
Örgüt
içerisindeki işlevsel birimler doğrudan başkan yardımcısına bağlıdır, başkan
yardımcısı adeta belediyenin profesyonel yöneticisi konumundadır. Büyükşehir belediyesi bilgi ve haberleşme,
çevre ve gelişim, kaynaklar, sekreterya, stratejik planlama ve dış ilişkiler
şeklinde departmanlara ayrılmıştır. Ayrıca emniyet teşkilatı Büyükşehir’e bağlı
olarak çalışmaktadır. [7]
Londra Büyükşehir
Belediyesinin Hizmetleri
Londra’nın
ekonomik kalkınması ve refahı, sosyal kalkınma ve yaşam kalitesinin
yükseltilmesi, sürdürülebilir gelişmenin sağlanması hizmetlerin temel çerçevesini oluşturmaktadır.
Büyükşehir belediyesi toplu taşımacılık, planlama, ekonomik kalkınma ve yeniden
iyileştirme, çevre, polis, itfaiye ve acil planlama, kültür, medya, spor ve
kamu sağlığı konularında kendi görev alanlarına giren işleri yerine
getirmektedir. İlk dört hizmet alanındaki görevler, kurulan hizmet organlarıyla
yapılmaktadır. Bu kurumlar, Londra Toplu Taşımacılık kurumu, Londra Kalkınma
Teşkilatı, Metropolitan Polis Otoritesi’dir. Bunlar Büyükşehir belediye
başkanının çalışmalarına yardımcı olmakta, ilgili politikaların kararlaştırılmasında
ve uygulanmasında belediye başkanın icracı organları olarak çalışmaktadırlar. [8]
Londra
Belediyeleri, Londra şehrinin yönetim alanında İç Londra Belediyeleri (12) ve
Londra Dışındaki Belediyeler (20) olmak üzere ikiye bölünmüştür. Eğitim
hizmetleri açısından bu ayırım oldukça önemlidir. Eğitim hizmetleri İç Londra
Belediyeleri (Inner London Borough) ve kent merkezindeki yetkili kuruluş olan
İç Londra Eğitim Kuruluşu'nun (Inner London Education Authority) görevidir.
Londra dışındaki belediye meclislerinin bölgesel eğitim hizmetleri ile ilgili
sorumluluğu bulunmamaktadır.Büyük Londra Meclisi'nin özel bir komitesi
niteliğindeki İç Londra Eğitim Kuruluşu (ILEA) 12 borough ve 13 milyon nüfusu
kapsayan bölgede eğitim hizmetlerini yürütmekte ve bu alanda yapılan harcamalar
"precept" denilen paylar yolu ile alt birimlerden alınmaktadır. Dış
Londra'da ise her alt yönetim kendi görev alanındaki eğitim hizmetlerini
yürütmektedir.[9]
Büyük Londra
yönetimi eğitim, kültür, spor ve sosyal faaliyetler alanında tüm bölge
düzeyinde sorumluluk taşımaktadır ve yerel gelirlerin % 2'sine eşit miktarda
ödeneği serbestçe harcama yetkisine sahiptir.
Günümüzde
Büyük Londra alanında yaşayanların tümü için eğitim hizmetlerinden, özel
toplumsal hizmetlerden, rekreasyondan, konuttan, yerel yollardan, yerel
planlama ve diğer hizmetlerden sorumlu tek bir yerel yönetim bulunmaktadır.
Mali Yapı
Yönetimin cari
harcamaları, eğitim, diğer sosyal harcamalar, kamusal işler ve hizmetler, borç
faizleri ve diğer harcamalardır. Yatırım harcamaları ise Konut, kamusal
işlevler ve hizmetler, eğitim, diğer harcamalar, bağışlar ve borçlardır.
Harcamaları karşılayacak gelirler ise şunlardır; emlak vergileri, bağışlar,
borçlanmalar ve işletme kazançlarıdır. Bunlar içinde asıl önem taşıyan council
tax (emlak vergileri) ile merkezi
yönetimden sağlanan bağışlardır. Devletin sağladığı sübvansiyonlar dikkate
alındığında, emlak vergilerinin önemli bir gelir kaynağı olduğunu
söyleyebiliriz. Merkezi yönetiminin yardımları emlak vergilerinden daha yakın
bir geçmişe sahiptir. Merkezi yönetimin yardım yaparken dikkate aldığı
kriterler ; ihtiyaç, kaynaklar ve emlak durumudur. Bu genel yardımların yanı
sıra bazı hizmetlerde örneğin polis hizmetleri gibi özel alanlarda ilave
destekler sağlanmaktadır.
Sonuç
Genel olarak
incelemeye çalıştığımız Londra Büyükşehir Belediye’si ile Türkiye’de Büyükşehir
Belediyeleri arasında ki temel farkları ve benzerlikleri şöyle özetleyebiliriz;
-
Türkiye’de Büyükşehir belediyelerinde belediye
başkan yardımcılığı yerine genel sekreterlik, Londra Büyükşehir Belediye’sinde
başkan yardımcılığı organı vardır,
-
Türkiye’de Büyükşehir Belediyeleri’nde il özel
idaresi ve merkezi idarenin uzantısı olan taşra örgütleri yetkileri paylaşırken,
Londra Büyükşehir Belediye’sinde yetkiler açısından güçlendirilmiş özerk bir
yönetim modeli söz konusudur,
-
Türkiye’de Büyükşehir Belediye’lerinde
encümenlik ismiyle ayrı bir örgütlenme vardır, Londra Büyükşehir Belediye’sinde
böyle bir organ yoktur,
- Yasal düzenlemelere bakıldığında Londra
Büyükşehir Belediyesi’nin kendine özgü bir yasası vardır, Türkiye’de ise Büyükşehir
belediyelerine ilişkin genel ve sınırlı bir yasal düzen olduğunu görüyoruz,
-
Gelirler ve merkezi hükümetin yardımları
açısından bakıldığında Londra’nın mali açıdan çok daha güçlü ve dolayısıyla
Türkiye örneklerine kıyasal mali açıdan daha özerk olduğu göze çarpmaktadır,
- Hizmet birimleri açısından bir değerlendirme
yapıldığında da her iki modelinde işlevsel örgütlenmeyi tercih ettiğini
söyleyebiliriz.
-
Denetim açısından bakıldığında Londra Yönetimi’nde;
iç denetim, dış denetim ve ombdusman enstrümanları kullanılmaktadır, Türkiye’de
ki Büyükşehir belediyeleri denetim sisteminde ombdusmanlık denetimi bulunmamaktadır.
-
Londra yönetimi ile alt belediyeler arasında ki
ilişkiye bakıldığından Türkiye’deki Büyükşehir yapılarına kıyasla şehrin
bütününü ilgilendiren genel hizmetlerde merkezilik ve ölçek sorunun daha fazla
dikkate alındığı görülmektedir,
-
Londra Belediye Başkanının Türkiye’deki Büyükşehir
Belediye Başkanlarına kıyasla atamalar konusunda daha kısıtlı yetkilere sahip
olduğu söylenebilir,
-
Türkiye’de Büyükşehir belediyelerinde meclisler
karar alma organı iken Londra’da meclis karar organı değil, gözetleme ve
denetleme işlevi görmektedir.
KAYNAKÇA
Greater London Authority Act
(Londra Büyükşehir Yasası)
Halil Nadaroğlu/ Nezih Karcan, Yerel Yönetimler,2005
Hüsamettin İnanç, Feyzullah İnal,
İngiltere’de Yerel Yönetimler,
Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,2006
Recep Bozloğan, Yüksel Demirkaya,
Londra Anakent Belediye Sistemi İle Türk Anakent Belediye Sisteminin
Karşılaştırması, Yerel Yönetimler Üzerine Güncel Yazılar,2005,
Bekir Parlak/Cantürk Caner,
Karşılaştırmalı Siyasal ve Yönetsel Yapılar,Alfa Ayınları,2005
[1] Halil Nadaroğlu, Nezih
Karcan,Yerel Yönetimler,2005,s.126
[2] Hüsamettin İnanç,
Feyzullah İnal, İngiltere’de Yerel Yönetimler,
Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sayı 16,s.218
[3] İnanç/İnal,a.g.m.,s.130
[4] Greater London Authority
Act,
http://www.england-legislation.hmso.gov.uk,
(Erişim : 4.4.2010)
[5] Greater London Authority
Act
[6] Recep Bozluoğan, Yüksel
Demirkaya, Londra Anakent Belediye Sistemi İle Türk Anakent Belediye Sisteminin
Karşılaştırması, Yerel Yönetimler Üzerine Güncel Yazılar,2005,s.504
[7] Greater London Authory, http://www.london.gov.uk (Erişim,5.4.2010)
[8] İnanç/İnal,a.g.m.,s.134
[9] İsmail Güneş, Dünyada
Yerel Yönetimler, http://idari.cu.edu.tr/igunes/yerel/egitim6.htm,(Erişim
1.1.2010)
Ben tůrkiyden size yazıyorum lůtfen dilate alın Benim ordayașayan akrabam olan ibrhim karakas filiz karakas isimli șaıslar ingiltere devletini kandırdığını tůrkiyede șitet gōrdůğůnůita edib orda ilticaetiler ve tůrkiyede 13 adet dayre aldılar ingiltere devletini inek misali sağdığını sōyliyorlar ingiliz devletini kandırdığını. Sōylůyorlar arabasını yakıp gidib. Sigortada. Para alıyorum diyor kendisinin hic bir. Salık sorunu. Olmadığ hallde deli. Raporu aldığını belirti bnun gibi daha cok filim ler. Yapıtığnı. Belirti șuand tekstil atōlyesi kakıp delete Para alacağnı ifade ediyor lůtfen araștırılsın
YanıtlaSilBen tůrkkkiyeden. Yazıyorum Benim orda yasayanibrahim karakas ve filiz karakas isimli șaıslar ingiliz devletini dolandırıyorbu. Saıslar 208yılında beni vebenim gibi bir cok insanı sate pasaportla ůlkenize getirdi in San ticreti yapıyor ve șu Anda ůlkenize blunan bu saıs a isi olan. Haydar karakas isimli daha ōnce fıransadabulumakta ydı șu a dad sizin ůlkenize getirildi Yusuf dōrtluoğlu olrak iltica etirildi bunlar totnlalmda) iklalmet etmektedir
YanıtlaSilLûtfen beni arayın 05313513734
YanıtlaSil