TOKYO METROPOLİTAN YÖNETİMİ - Av.Murat Türkyılmaz







Giriş
Küreselleşme ve Yerelleşme kavramlarının önemlerinin artmasıyla birlikte, Karşılaştırmalı Şehir Yönetim Yapıları,  kamu yönetiminin popüler ve önemli başlıklarından birisi haline gelmeye başlamıştır. Artan ilgiye ve konunun küresel önemine karşılık ülkemizde bu alanda maalesef yeterince çalışma yapılmamıştır. Bu alanda bir farkındalık oluşturmak adına, Yerel Siyaset Dergisi’nin bu ve bundan sonraki sayılarında, küresel kent olarak tanımlanan ve metropolitan kent özellikleri taşıyan örnek kentler incelenmeye çalışılarak, özellikle İstanbul için uzun yıllardan beri süren ideal yönetim modeli arayışına mütevazı bir katkı sunmak amaçlanmaktadır. Bu sayının konusu Tokyo şehrinin genel profili, yönetim modeli, araçları ve görevleri, ekonomik yapı, merkezi yönetimle ilişkiler ve nihayetinde kısa bir değerlendirmeyi içermektedir.
1. Tokyo Şehir Profili ve Gelişimi
"Doğunun başkenti" anlamına gelen ve Japonya’nın başkenti olan Tokyo (Tōkyō-to); Honşu Adasının orta kesiminde, Büyük Okyanus’un bir girintisi olan Tokyo Körfezinin kıyısında, Sumida Nehrinin ağzında yer alır. Güney kanto bölgesinde Edogova nehri ve Chiba ilinin doğusu, Yamanashi’ nin batısıyla, güneyde Tamagova nehri ve Kanagova, kuzeyde ise Saitomoa Prefectre Tokyo’nun sınırlarını belirler.[2]
 Tokyo, iki bin kilometrekarelik alanda on iki milyon nüfusla Japonya toplam nüfusunun yüzde onuna tekabül etmektedir. Toplam metropoliten alan dikkate alındığında, nüfus otuz beş milyon civarındadır ve dünyanın en büyük kentidir. Kilometrekare başına altı bin kişilik bir nüfus yoğunluğu vardır. Hane başına iki kişi ile altı milyon haneye sahiptir. Yabancı nüfus Tokyo’da üç yüz seksen bin civarındadır. Nüfusun binde dördü tarım, ormancılık ve balıkçılıkla, yüzde on ikisi maden sektöründe, yüzde yetmiş sekizi sanayi, teknoloji, hizmetler, inşaat ve imalatta çalışmaktadır. [3]
16.yüzyılda küçük bir kale kenti olan Tokyo, Edo Tokugova Ieyasi döneminde siyasi bir merkez olarak feodal bir yönetime sahipti. Meiji hükümeti döneminde (1868) Edo’ nun adı Tokyo olarak değiştirildi. 1932’de Büyük Kanto depremi ve ikinci dünya savaşında hava saldırıları ile şehir büyük ölçüde tahribe uğradı.[4]
1889’da Japon anayasasının yürürlüğe girmesiyle Tokyo şehri on beş bölgeye ayrılmıştır. 1935 yılında Tokyo’da yerleşik nüfus altı milyondur. 1943’de Tokyo’da metropolitan yönetim kurulmuş ve 1960 yıllara gelindiğinde nüfusun on milyonu aşmasıyla birlikte ekonomide bir sıçrama dönemi yaşanmaya başlamıştır. 1964’de olimpiyat oyunları Tokyo’da düzenlenir, 1969’da hızlı sanayileşmenin getirdiği kirliliği önlemek adına Tokyo Metropoliten Kirliliği yönetmeliği çıkarılır. 1979’da G 7 ekonomi zirvesi Tokyo’da yapılır. 1982’de uzun vadeli Tokyo Metropoliten planı hazırlanır ve 1991’de Tokyo Metropoliten binası hizmete girer.[5]
İstatistiksel verilere bakıldığında Tokyo; yaş ortalaması  43.8, G.S.Y.H. 1.191 milyar dolar, kişi başına düşen G.S.Y.İ.H’ dan pay 33.521 dolardır ve dünyanın en pahalı ikinci şehirdir.
2. Tokyo Metropolitan Yönetimi
Japonya’da genel amaçlı özerk yönetimler, il ve yerel yönetimler şeklinde belirlenmiştir. Yerel yönetimler yerel nitelikli hizmetlerden sorumludurlar. Buna karşılık il yönetimleri ise tüm il ya da geniş alanları kapsayan kent, köy, kasaba yönetimleri arasında işbirliğini sağlayan ve bütünlük gerektiren ya da yerel yönetimlerin teknik, mali ve yönetsel açıdan yetersiz kaldığı hizmetleri üstlenmişlerdir. Ülke çapında yasal bir düzenleme ile oluşturulan 13 adet Metropolitan Yönetim’lerden biri de Tokyo’dur.
Tokyo Metropolitan Yönetimi, 23 ilçe belediyesi, 26 şehir 7 kasaba ve 8 köyden oluşmaktadır. Japonya’da iller ve belediyeler olmak üzere iki birimli olan yerel yönetim sistemlerinden sayıları 47 yi bulan illerin her birinin özerk meclisleri vardır. Genel anlamda iller belediyeler arası faaliyetleri koordine etme ve belediyelerle merkezi hükümet arasında aracı olma gibi görevlere sahiptir.  Tokyo Metropolitan Yönetimi de il idaresi kapsamındadır, fakat özel yetki ve görevlerle donatılmıştır. Bu nedenle hem il hem de belediye özellikleri taşımaktadır.[6] Genel amaçlı özerk bir örgüt olan Tokyo Metropolitan Yönetimi bir anlamda iki düzeyli federasyonun çatısını oluşturmaktadır. Bu federe yapının tabanında ise özerk ve doğrudan doğruya halk tarafından dört yıllığına seçilen meclis ve başkanı bulunan ilçe, kent, kasaba ve köy yönetimleri vardır. Alt yerel birimler, daha çok toplumsal görevler üstlenerek kendi alanlarında kurallar koyma yetkisiyle donatılmışlardır. Özerklikleri asıl olmakla birlikte Tokyo Metropolitan Yönetimi’nin denetimi altındadırlar. Gelir kaynakları ise yerel vergiler, ulusal ve Tokyo Metropolitan Yönetimi bütçesinden yapılan aktarımlar ile sundukları hizmetlerden elde ettikleri gelirlerdir.[7] Alt belediyelerin su, kanalizasyon, itfaiye gibi ihtiyaçları bir merkezden yönetilmektedir. Tokyo Metropolitan Yönetimi ayrıca hükümetle arasında ve alt belediyelerle hükümet arasında ki mali ilişkileri yürütür ve mali kaynakların bu bölgede doğru ve dengeli kullanılmasını sağlamaktadır. [8]
2.1. İdari Yapı ve Organlar
Tokyo Metropolitan Yönetimi, genel karar organı olan meclis ve yürütme yetkisi olan yönetici ve özel kurullardan oluşur. Tokyo Metropolitan Yönetimi iki düzeyli federatif bir yapıya sahiptir. Bu federe yapının tabanında özerk, doğrudan halk tarafından dört yıllığına seçilen meclisi ve bir de başkanı bulunan alt kademe belediyeleri vardır. Bu belediyelerin görevleri, doğrudan kanunlarca kendilerine yüklenen görevler ve merkezi yönetim ya da Tokyo Metropolitan Yönetimi tarafından verilen görevlerden ibarettir. Daha çok sosyal nitelikli görevler yüklenmiş olan bu birimler kendi faaliyet alanlarıyla ilgili olarak kurallar koyma yetkisine de sahiptirler. Tokyo Metropolitan Yönetimi kendi ölçeğinde ki hizmet ve sorunlarla ilgilenirken alt kademedeki yönetim birimleri ise daha küçük çaplı ve rutin işlerle ilgilenmektedir. [9]
Genel olarak Tokyo Metropolitan Yönetim’ ine bakıldığında yasama ve yürütme organı şeklinde ifade edebileceğimiz yönetim yapısı içerisinde yasama gücü Tokyo Metropolitan Yönetim Meclisi’ne aitken, yürütme gücü ise Vali de yani Tokyo Metropolitan Yönetimi başkanında, idari komisyon ve müdürlüklerde toplanmıştır.
Vali ve vali yardımcısına bağlı idari komisyonlar; Eğitim, Seçim, Personel, Mali Teftiş, İşçi Sendikaları İle İlişkiler, Kamulaştırma ve Kamu Güvenliği komisyonlardır. Yine yürütmeye bağlı olan kamu iktisadi teşebbüsleri olarak; Ulaşım, su ve kanalizasyon işletmeleri kurulmuştur. Valiye bağlı yönetim bürosunun alt müdürlükleri ;Gençlik ve Kamu güvenliği bürosu, Tokyo 2017 olimpiyat oyunları ofisi, genel işler bürosu, finans işleri bürosu, vergi bürosu, kentsel gelişme bürosu, çevre bürosu, sosyal refah ve sağlıklı toplum bürosu, hastane yönetimleri ofisi, endüstri ve iş ilişkileri bürosu, liman ve hava alanları bürosu, muhasebe bürosu, itfaiye bürosu olarak on beş tanedir.[10]
2.1.1. Tokyo Metropolitan Yönetim Meclisi
 Meclis, doğrudan halk tarafından dört yıllığına seçilen yüz yirmi yedi üyeden oluşur. Meclisin ayrı bir başkanı vardır. Meclis başkanı, Tokyo Metropolitan Yönetimi meclisinin üyeleri arasından seçilir ve Tokyo Metropolitan Yönetimi başkanı, hükümet ve ulusal yasama organı ile ilişkileri yürütür. Ayrıca meclise başkanlık ederek, meclis çalışmalarını yürütmek, meclis gündemini düzenlemek, meclisin görüşlerini halka iletmek, meclis sekreterliğini oluşturmak gibi görevleri vardır.[11]
Tokyo Metropolitan Yönetimi’nin temel karar organı olan meclis, yasama yetkisine sahip olup karar almak, iptal etmek ya da değiştirmek gibi görevlerin yanısıra ;bütçe yapımı, bilanço ve kesin hesabın kabulü, yönetime ilişkin kurallar ve yasaklar koymak, yerel vergi matrah oranlarını belirlemek ve ihaleleri onaylamak, taşınmaz mallar ile ilgili işlemleri yürütmek, bağışları kabul etmek, yönetimin üçüncü kişilere karşı temsili, bağlı örgütlerin eşgüdümü gibi görevleri de üstlenmiştir. Yönetici yardımcılarını, mali denetmenleri, muhasebe, eğitim ve güvenlik gibi özel kurulların üyelerini vali önerir ve meclis onaylayarak göreve getirir. Meclis yılda dört kez olağan yöneticinin istemi üzerine ise olağanüstü toplanır. Meclis yönetime ait her türlü örgütsel birim, görevli ve işlemleri uygun gördüğü biçimde denetleyebilir. Ancak meclisin merkezi yönetimin valiye ya da yürütme kurullarına aktardığı görevlerine ilişkin işlemler üzerinde denetim yetkisi yoktur. Ancak bu konularda bilgi isteyebilir ve öneri de bulunabilir.[12]
Tokyo’nun sorunlarına hızlı çözümler bularak, her geçen gün nüfus artışı ve kentleşme ile yönetim yapısı hantallaşan Tokyo Metropolitan Yönetimi ’nin faaliyetlerini, ayrıntılı tartışma ve karara bağlama fırsatı vermek üzere idari komiteler kurulmuştur. Meclisin her üyesi bu komitelerden birinde görev almak zorundadır.
Meclis üyeleri ve Vali meclise her zaman her konuda öneri sunabilmektedir. Bütçe tasarısı hazırlanması ve sunumu Vali’nin tekelindedir. Meclis bütçede gider artırıcı değişiklik yapamamaktadır. [13]
2.1.2. Vali ve İdari Komisyonlar
Yürütme yetkisi Tokyo Metropolitan Yönetim yöneticisi ve bazı kurullar arasında paylaştırılmıştır. Doğrudan ve dört yıllığına seçilen Tokyo Metropolitan Yönetimi valisinin iki ayrı rolü vardır. Meclis kararlarının uygulanmasından sorumludur ve merkezi yönetimin bir uzantısı olarak merkezi yönetimce aktarılan işleri yaptığı gibi, alt yerel yönetim birimlerinin merkezi yönetim adına yapmak zorunda oldukları görevleri denetler. Kısaca tüm kamu kurumları arasında eş güdüm ve iş birliğini sağlamaktan birinci dereceden sorumludur.[14]
Valinin başlıca görevleri şunlardır; Meclis kararlarını gerektiren konularda meclise yasama önerileri sunmak, Bütçenin hazırlanması ve uygulanmasını sağlamak, Tokyo Metropolitan Yönetimi’ e ait vergilerin çıkarılması ve toplanması, Tahsis edilmiş rüsum ve harçların toplanması, Para cezalarının çıkarılması ve ilanı, Kesin hesabın meclise sunulması, Gelir ve gider hesaplarının denetlenmesi, Tokyo Metropolitan Yönetimi varlığının iktisabı, yönetilmesi ve elden çıkarılması, Kamu tesislerinin kurulması, işletilmesi ve kaldırılması, Resmi senetlerin ve belgelerin kaldırılmasıdır.[15]
Vali kendisine verilen tüm bu görevleri yardımcıları ve sayıları yirmiyi bulan idari komisyonlar vasıtasıyla yürütmektedir. Doğrudan valiye hiyerarşik olarak bağlı planlama, defterdarlık, çevre koruma, fen işleri, limanlar, temizlik ve sağlık gibi birimler olduğu gibi ayrıca valinin hiyerarşik denetimi dışında, kendi konularında yürütme görevi yapan yönetsel kurul ve birimler de vardır. Eğitim, güvenlik, kamulaştırma, mali denetim, taşınmaz değerleri hesaplama gibi alanlarda yürütme yetkisi olan bu kurulların üyeleri ya meclis onayı ile vali tarafından ya da ulusal hükümet tarafından atanmaktadır. Hukuksal olarak anılan kurullar üzerinde yöneticinin doğrudan denetimi her ne kadar söz konusu olmasa da yönetsel bütünlüğü sağlama açısından bütçe hazırlanması ve uygulanması valinin dolaylı da olsa kurullar üzerinde bir etkisini gündeme getirmektedir.[16]
Vali yukarıda sayılan görevleri yerine getirirken kendisine yardım eden kuruluşlarda, 168,134, hükümet bürolarında 26,295, idari komite ve mecliste 1,039, kamu teşebbüslerinde 15,706, polis/itfaiyede 63,719, okullarda 62,000 personel çalışmaktadır.[17]
2.1.3. Merkezi Yönetim ve Tokyo Metropolitan Yönetim İlişkisi
Japonya’da, İkinci dünya savaşından sonra yapılan reformlarla yerel özerkliği güçlendirmek, merkezin denetimini en aza indirgemek için yoğun çabalar harcanmış olmakla birlikte Tokyo Metropolitan Yönetimi’nin bütünüyle özerk olduğu söylenmez. Yoğunluğu değişmekle birlikte bütün ülkelerde sınırlı bir yerel özerklik vardır. Merkezi yönetimin doğrudan yönetme, denetleme gibi yönetsel yetkileri sınırlanırken, mali ilişkiler yoğunluk kazanmaktadır. Yerel vergiler artan hizmet gereksinimleri karşısında yetersiz kaldığından ulusal bütçeden yapılan aktarmalar ile borçlanmalara bağımlılık artmaktadır.
Daha somut olarak belirtmek gerekirse, merkezi yönetimin Tokyo Metropolitan Yönetimin harcamalarını denetlemek, borçlanmalara izin vermek, yeni örgütler kurulmasını onaylamak, gerekli gördüğü her konuda bilgi istemek, öneri sunmak gibi yollarla denetleyebilmektedir. Ayrıca Başbakan, Tokyo Metropolitan Yönetimi’nin işleyişini kamu yararına ve yasalara aykırı bulursa bu durumun düzeltilmesini Vali’ye emredebilir. Görevini gereği gibi yapmayan Vali’ye mahkeme kararı ile emir verilebilir. Vali’nin ihmalde direnmesi halinde, işlem yerine geçerek yapabileceği gibi, yönetici merkezi yönetimce görevden uzaklaştırılabilir. [18]
3. Tokyo Metropolitan Yönetimi’nin Görevleri
Tokyo Metropolitan Yönetimi, çevre kirliliğinden yüksek öğretime, konut yapımından korunmaya muhtaç çocuklar ve erginlere kadar, çoğu ülkelerde büyük bölümü merkezi yönetimlerce üstlenilmiş, çok değişik alanlarda hizmet sunmaktadır.
Tokyo Metropolitan Yönetimi’nin görevlerini şöyle sayabiliriz,
Bayındırlık ve İskan
İkinci dünya savaşında tüm konutların yüzde elli altısı yıkıldığı için savaş sonrası dönemde yeni konut yapımına özel önem verilmiştir. 1945–1967 yılları arasında yapılan toplam iki milyon yeni konutun üçte biri Tokyo Metropolitan Yönetimi ve Ulusal Konut Kurumu tarafından yapılmıştır. Japonya’da konut yapımı, yerel yönetimlerin, Ulusal Konut Kurumu ile konut kredi kurumunun ortak sorumluluğundadır. 2007 tarihi itibariyle bu alanda yapılan yatırım oranı yüzde on beş civarındadır.
Ulaşım
 TOEİ (Bureau of Transportatşon) ismiyle kurulan kamu iktisadi teşebbüsü Tokyo Metropolitan Yönetimi tarafından işletilmektedir. Metro, otobüs, tramvay sistemlerinden oluşan Gerater Tokyo Alanı toplu taşıma ağında günlük iki buçuk milyon yolcu taşınmaktadır. Yirmi üç özel yönetim alanı da buna dahil edildiğinde bu rakam yirmi yedi milyon kişiye ulaşmaktadır. TOEİ Subway yüz dokuz kilometre mesafede yüz altı istasyonla iki milyon yolcu taşımaktadır. TOEİ Otobüs özellikle yirmi üç özel yönetimle Tokyo arasında ulaşımı sağlar ve yüz otuz sekiz güzergahta çalışır. TOEİ streetcars ise Arakova Line Minovoboshi ve Wareda arasında çalışmaktadır.[19] Toplu taşıma doğrudan Vali’ye bağlı bir işletme olarak yürütülmektedir ve harcamaların hizmet bedellerinden karşılanması temel prensiptir.

Toplumsal İçerikli Hizmetler
Engelliler ve yaşlıların özellikle çocukların korunup bakılması Tokyo Metropolitan Yönetimi’nin görev alanına girmektedir. Özellikle gündelik hayatı kolaylaştırıcı önlemlerin alınması ve bu kısıtlı kesimlere pozitif ayrımcılık yapılması esastır.

Eğitim
Tokyo Metropolitan Yönetimi ve alt yerel yönetimlerin ana görevlerinden olan eğitim, yönetimlerden bağımsız olarak, özel eğitim kurullarınca yerine getirilir. Beşer üyeden oluşan eğitim kurumları yöneticilerin önerileri üzerine meclislerce atanır. Zorunlu olan dokuz yıllık temel eğitim okullarının tümü yerel yönetimlerindir. Ayrıca tüm liselerin yüzde kırk’ı Tokyo Metropolitan Yönetimi’nindir. Eğitim örgütünün başında, eğitim kuruluna bağlı olarak çalışan uzman eğitmenler vardır. Tokyo Metropolitan Yönetimi eğitim müdürü, eğitim bakanlığının onayı ile Tokyo Metropolitan Yönetimi eğitim kurumu tarafından atanır. Alt yerel birimlerin eğitim müdürleri ise Tokyo Metropolitan Yönetimi eğitim kurulunun onayı ile yerel eğitim kurulları tarafından atanmaktadır.[20]
Su ve Kanalizasyon
 İçme ve kullanma suyu temini hizmeti bir Tokyo Metropolitan Yönetimi işletmesi olan su örgütü tarafından yerine getirilir. Bu şirket tüm alanın alt yerel birimlerde dahil su ihtiyacının tamamına hizmet verir. Su hizmetleri Tokyo’da 1898 yılında başlamıştır ve bu şirket, sağlıklı ve kaliteli içme suyu temin etmek ve bu suyu istikrarla yaşayanların istifadesine sunmak, hizmet bedellerin ödenmesinde ve müşteri hizmetlerinde etkinliği sağlamak, su artıma tesislerinde teknolojiyi kullanarak verimliliği arttırmak gibi temel hedefler belirlemiştir. Özellikle su kaçağı oranlarına bakıldığında Japonya’nın su kontrolü ve arıtma sistemlerinde ne kadar ileri düzeyde gelişme sağladığı açıkça görülmektedir. [21]
Güvenlik
 Tokyo Metropolitan Yönetimi polis hizmeti, üyeleri Tokyo Metropolitan Yönetimi meclisinin onayı ile yönetici tarafından atanan beş kişilik Tokyo Metropolitan Yönetimi Kamu Güvenlik Kurulu eliyle yönetilir. Kurul üyeleri göreve gelmelerinden önceki beş yıl içinde polislik görevi yapmamış kişiler arasından, yönetici tarafından üç yıl için seçilirler. Polis örgütünün başındaki müdür ise başbakanın onayı ile Ulusal Kamu Güvenlik Kurulu tarafından atanır. Polis müdürü ve bağlı örgütü anılan Tokyo Metropolitan Yönetimi Kamu Güvenlik Kurulunun denetimi altında çalışır. İtfaiye örgütü de benzer yapıdadır.[22]
Diğer Görevler
Sayılanlar dışında şehrin imar-nazım planlarının yapılması ve uygulanması, çevre koruma faaliyetleri, kamu sağlığı hizmetleri, iktisadi ve ticari hayata ilişkin faaliyetler, liman ve havaalanı hizmetleri de yine Tokyo Metropolitan Yönetimi’nin görevleri arasındadır. Görüldüğü gibi Tokyo Metropolitan Yönetimi yetkiler ve görevler açısından oldukça güçlü bir kuruluştur. Ancak Tokyo’nun gösterdiği ekonomik gelişim, Tokyo’ya umulanın üstünde nüfus çekmektedir. Kalabalık nüfusun yarattığı en önemli sorun arsa sıkıntısı ve alt yapı yetersizliğidir.
4. Ekonomik Yapı
Tokyo Metropolitan Yönetimi merkezi yönetimle mali açıdan yoğun ilişkiler içersindedir. Tokyo Metropolitan Yönetimi gelirlerinin bir bölümü ulusal bütçe aktarımlarından oluştuğu gibi, tahvil ve benzeri yollarla borçlanabilmesi de merkezi hükümetin iznine bağlıdır. Ulusal güvenlik ve Dış İlişkiler dışındaki hizmetlerin büyük çoğunluğu yerel yönetimlerce karşılanmaktadır.[23]
4.1. Gelirler
Tokyo Metropolitan Yönetimi’ne ulusal bütçeden aktarımlar değişik yollarla olmaktadır. Genellikle yatırımların finansman gereksinimini karşılamaya yönelik olan bu fonlar üç ayrı biçimde aktarılmaktadır. Sübvansiyon olarak yapılan aktarımlar konut yapımı, yol, akarsuların korunması gibi yatırımlar ile öğretmen aylıklarının ödenmesine katkı ya da trafik ve güvenlik hizmetlerinin iyileştirilmesi için verilmektedir. Özel amaçlı yapılan bu yatırımlar ancak belirlenen hizmetler ya da yatırımlar için kullanılabilmektedir. İkinci tür yardımlar Tokyo Metropolitan Yönetimi bütçesini desteklemek için yapılan genel amaçlı bağışlardır. Son tür aktarımlar ise merkezi yönetimin Tokyo Metropolitan Yönetimi’nden yapılmasını istediği hizmetlerin gerektirdiği harcamaları karşılamak üzere yapılmaktadır. Merkezi yönetimin izni ile çıkarılan tahviller, konut, bayındırlık, sağlık gibi yatırım projelerinin finansmanında kullanılmaktadır. Vergiler merkezi ve yerel olarak ikiye ayrılır. Özerk kuruluş olan il, kent, kasaba ve köyler kendilerine ayrılmış vergilerde merkezi yönetimden bağımsız olarak söz sahibidirler. İki düzeyli federal yapının üst düzeyi olan, yasal niteliği gereği il hizmetlerine ek olarak, iç kentlerin kimi kentsel hizmetlerini de üstlenmiş bulunan Tokyo Metropolitan Yönetim, hem il hem de diğer tür yerel vergileri koymakta ve toplayabilmektedir. Merkezi yönetimden bağımsız olarak matrah ve oranlarını belirleyebildiği yerel vergiler Tokyo Metropolitan Yönetimi’nin en önemli gelir kaynağıdır.[24]
Yerel vergiler toplam gelirlerin neredeyse dörtte üçünden fazladır. Tokyo Metropolitan Yönetimi’nin topladığı vergiler şunlardır; Bölgesel konut vergisi,  İşyeri vergisi, Emlak alım vergisi, Yiyecek ve içecek tüketim vergisi, Otomobil vergisi ve diğer vergilerdir. Bunun dışından Tokyo Metropolitan Yönetimi’nin yerel tahviller, belediye mülklerinden elde edilen gelirler, bağışlar, harçlar ve resimler, iştiraklerden gelen gelirlere sahiptir.[25] 2007 yılı göstergelerine göre Tokyo Metropolitan Yönetimi’nin gelirlerinin yüzde 72,2’si yerel gelirler, yüzde 3,1’i yerel tahviller, yüzde 19,5’i diğer gelirler ve yüzde 5,2’si merkezi hükümetten gelen gelirlerdir.[26]
4.2. Giderler
Tokyo Metropolitan Yönetimi’nin harcamaları diğer yerel yönetimlerden ciddi farklılıklar göstermektedir. Çünkü sadece valilik düzeyinde değil aynı zamanda özel yönetimlerin de sorumluluğu Tokyo Metropolitan Yönetimi’ dedir. Başka bir farklılık özel finans dengeleme sistemiyle oluşan harcama kalemleri sadece Tokyo Metropolitan Yönetimi’nde vardır. Bu sistem gereğince Tokyo Metropolitan Yönetimi, özel yönetimler ve merkez arasında mali kaynakların ve hizmetlerin dağılımında adil davranmak mecburiyetindedir. [27] Harcamaları şöyle oranlayabiliriz; binde üç, tarım ve orman harcamaları yüzde üç, ticari ve endüstri harcamaları yüzde üç, eğitim harcamaları yüzde on dört, doğal afet harcamaları yüzde bir, inşaat harcamaları yüzde on üç, güvenlik harcamaları yüzde dokuz, itfaiye harcamaları yüzde üç, borç servisi harcamaları yüzde on beş, yirmi üç bölge için yapılan harcamalar yüzde on dört’tür. Göstergelere bakıldığında, yirmi üç özel yönetim birimi, borç ödemeleri, eğitim ve inşaat kalemlerinin en yüksek harcama kalemleri olduğu ortaya çıkmaktadır. Personel harcamaları tüm kalemlerde bir araya getirildiğinde yüzde yirmi dört oranındadır. [28]
5. Değerlendirme
1889’da ilk kez batı örneklerinden esinlenerek kurulan Tokyo Metropolitan Yönetimi 1943 yılında Tokyo İl Yönetimi ile birleşerek üst ölçekli bir yönetime dönüşmüştür. Amerikan yerel demokrasi modelinin izlerini taşıyan Tokyo Metropolitan Yönetimi, alt yerelyönetimlerin vergileme yetkileri hayli sınırlandırılmıştır.
Ayrıca yönetsel birliğin korunabilmesi, işbirliğinin kolaylıkla sağlanabilmesi gibi amaçlarla Tokyo Metropolitan Yönetiminin alt yerel birimler üzerindeki denetim yetkileri oldukça geniş tutulmuştur.

Aslında önemli hizmet ve yatırımlar Tokyo Metropolitan Yönetimince üstlenilmiş, bunun doğal sonucu olarak da önemli gelirler yine burada toplanmıştır.
Görüldüğü gibi Tokyo Metropolitan Alanının tamamında etkin olan yönetim, sadece klasik beledi hizmetleri değil güvenlik, eğitim, sağlık gibi ulusal hizmetleri de yerel ölçekte üstlenmiş görünmektedir. Bu hizmetlerin neredeyse tamamı tek bir merkezden yürütülmekte ve hizmetlerin finansmanı ağırlıklı olarak yine yerelin vergileriyle karşılanmaktadır. Tokyo yönetimine hakim olan temel ilkeleri Koordinasyon ve Organizasyon yeteneği, İdari ve Mali Özerklik, katılım ve hizmette yerellik olarak özetleyebiliriz.


KAYNAKÇA

Bozloğan, Recep. “Karşılaştırmalı Yerel Yönetimler Ders Notları”.(Teksir, Marmara                                     Üniversitesi  Mahalli İdareler ve Yerinden Yönetim Bilim Dalı)

CİA.                        <https://www.cia.gov/library/publications/the-          
                          
Eke, Ali Erkan. Anakent Yönetimi ve Yönetimlerarası İlişkiler, Ankara: Ankara                                    Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları,1982.

Japonya Rehber.       < http://japan-guide.com/e/e623a.html>, 20 Aralık 2009

TMG.                         http://www.metro.tokyo.jp/ENGLISH/PROFILE/overview05htm.04.11.   2009

Vikipedi Ansiklopedi. http://tr.wikipedia.org/wiki/Tokyo




[2] Tokyo Metropolitan Government, Şehir Profili,< http://www.metro.tokyo.jp/ENGLISH/>,10.01.2010
[3] Tokyo Metropolitan Government,10.01.2010
[4] Japonya Rehber, < http://japan-guide.com/e/e623a.html>, 20 Aralık 2009
[5] Tokyo Metropolitan Government,10.01.2010
[6] Recep Bozloğan “Karşılaştırmalı Yerel Yönetimler Ders Notları”, (Teksi, Marmara Üniversitesi     Mahalli İdareler ve Yerinden Yönetim Bilim Dalı),40.
[7] Ali Erkan Eke, Anakent Yönetimi ve Yönetimlerarası İlişkiler,(Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal     Bilgiler Fakültesi Yayınları,1982),125.
[8] Tokyo Metropolitan Governent,10.01.2010
[9] Bozloğan, 41.
[10] Tokyo Metropolitan Governent,10.01.2010
[11] Tokyo Metropolitan Governent,10.01.2010
[12] Eke,1982,125.
[13] Bozloğan,43.
[14] Eke,1982,31.
[15] Bozloğan,45.
[16] Eke,1982,33.
[17] Tokyo Metropolitan Governent,10.01.2010,(2007 verileri)
[18] Eke,1982,36-38.
[19] Tokyo Metropolitan Governent,10.01.2010
[20] Tokyo Metropolitan Governent,10.01.2010
[21] Tokyo Metropolitan Governent,10.01.2010
[22] Tokyo Metropolitan Governent,10.01.2010
[23] Eke,1982,38.
[24] Eke,1982,39.
[25] Bozloğan,46.
[26] Tokyo Metropolitan Governent,10.01.2010
[27] Tokyo Metropolitan Governent,10.01.2010
[28] Tokyo Metropolitan Governent,10.01.2010

Yorumlar